Wat is creatieve therapie

De term 'creatieve therapie' schept vaak verwachtingen die er niet zijn. 
Vandaar deze pagina vol vragen die me al gesteld zijn. 
Wat is creatieve therapie nu eigenlijk en vooral: wat is het niet?

Veelgestelde Vragen

Het begon allemaal met een eenvoudig idee, gevoed door een diepe passie. Als klein bedrijf richten wij ons op persoonlijke aandacht en toewijding voor elk detail. Onze aanpak is geworteld in kwaliteit en integriteit en zorgt ervoor dat alles wat we doen onze toewijding aan uitmuntendheid weerspiegelt.

Moet je creatief zijn om creatieve therapie te volgen?

Absoluut niet! Creatieve therapie gaat erover dat je laat zien wat er binnenin leeft bij jou maar op een andere manier dan met woorden. Ik heb allerlei materiaal dat we daarvoor kunnen gebruiken: schelpen, stenen, kleurpotloden, klei, en honderd-en-één prullen. 
Meestal voel je wat er klopt en komt het vanzelf, stapje per stapje. 
Ik neem je mee aan de hand van gerichte vragen en samen vinden we een manier om uitdrukking te geven aan wat jij voelt en ervaart.

Is creatieve therapie hetzelfde als knutselen?

Ja en neen. 
Het is bezig zijn met creatieve materialen: kleur, vorm, klei,... Je maakt iets dat er voordien niet was. 
Anderzijds ga je bij knutselen doelgericht te werk: je wilt een tekening maken over de zonsondergang of je maakt uit klei een vaas. Bij creatieve therapie weet je op voorhand vaak niet waar je uit zult komen. Je volgt je gevoel en geeft daar uitdrukking aan. 
Ik ga ook nooit opleggen hoe het einddoel er uit moet zien, dat kan helemaal niet. 

Ik kan niet tekenen. Kan ik dan wel creatieve therapie volgen?

Absoluut! De enige voorwaarde om creatieve therapie te kunnen volgen is dat je bereid bent om mee op ontdekking te gaan naar hoe jouw innerlijk landschap er uit ziet. 
Het is ook niet zo dat er sowieso getekend zal worden. Soms worden er symbolen ingezet om iets uit te drukken, soms wordt er getekend, soms zoeken we samen naar een gepast voorwerp... 

Is creatieve therapie altijd tekenen?

Neen! Zoals in de vorige vraag ook werd aangehaald ziet elke sessie er anders uit. Soms wordt er iets getekend, soms gebruik ik voorwerpen die symbool staan voor iets, soms zoeken we samen naar een vorm die uitdrukking geeft aan hoe jij iets aanvoelt. Elke sessie is anders en er is heel veel mogelijk. 

Ik teken wel graag, maar ik vind het niet mooi genoeg.

Binnen creatieve therapie gaat het nooit over het feit of het eindresultaat al dan niet mooi is. Creatieve therapie staat los van elk mogelijk oordeel. De enige maatstaf die gebruikt wordt, gaat erover of datgene wat je maakte een uitdrukking is van hoe je je voelt, van wat er binnenin leeft. 
Eens het klopt, is het ontzettend mooi, alleen op een andere laag.

Buitengewoon

Dit is waar onze reis begint. Maak kennis met ons bedrijf en wat we doen. Wij staan voor kwaliteit en goede service. Sluit je aan, terwijl we samen groeien en succesvol worden. We zijn blij dat je hier bent om deel uit te maken van ons verhaal.